Fascia integratie therapie, is een van de nieuwste therapie die wordt toegepast om de fascie (bindweefsel) los te maken van knopen.
Een speciale techniek die ontwikkeld is door Ida Rolf waarbij het hele bindweefselnetwerk volgens een systematische methode wordt losgemaakt. Naast Ida Rolf heeft Thomas Meyer Anatomy Train ontwikkeld, deze therapie is voortgekomen uit de denkwijze van Ida Rolf. Thomas Meyer heeft wetenschappelijk bewezen de connecties van het bindweefsel met pijnklachten en verandering van weefsel hierdoor.

Visceral Therapie

Andrew Still grond legger van de osteopathie maakte ook gebruik van het bindweefsel, (fascia) Zijn inzichten waren anders dan die van Ida Rolf. Hij behandelde van binnenuit (orgaan gericht) Terwijl Ida van buitenaf begon te werken naar de organen toe. Barral is een osteopaat en grondlegger van Barral therapy.
Barral’s klinische werk met de ingewanden leidde tot zijn ontwikkeling van een vorm van manuele therapie die zich richt op de interne organen, hun omgeving en de potentiële invloed op veel structurele en fysiologische disfuncties. De term die hij voor deze therapie bedacht was Viscerale Manipulatie (VM). Het doel van VM is het opnieuw creëren, harmoniseren en vergroten van de proprioceptieve communicatie in het lichaam om het interne mechanisme voor een betere gezondheid te versterken, waardoor een persoon revitaliseert en de symptomen van pijn, disfunctie en een slechte houding worden verlicht. Viscerale manipulatie behandelt de functionele en structurele onevenwichtigheden van een persoon met als doel de musculoskeletale, vasculaire, zenuw-, urogenitale, ademhalings-, spijsverterings- en lymfatische disfunctie te beïnvloeden. De beroemde uitspraak van Jean-Pierre Barral: ‘Alleen de weefsels weten het’, drukt uit dat de weefsels in het lichaam een ​​diepe en aangeboren intelligentie hebben. Alles wat er in ons leven is gebeurd – verwondingen, ziekten, stressfactoren, enz. – wordt vastgelegd in onze weefsels. De kern van Viscerale Manipulatie (VM) is het ‘luisteren’ naar de weefsels met onze handen. Door middel van handmatige luistertechnieken voelen getrainde handen van een ervaren beoefenaar waar de weefsels naar de gebieden met beperkingen trekken, de gebieden waar het lichaam niet beweegt en de gebieden met de grootste impact op het welzijn van de persoon vanuit het perspectief van de manuele therapie. Uit vergelijkende onderzoeken is gebleken dat viscerale manipulatie gunstig is voor mensen met verschillende aandoeningen.

Translate